Råd
Däckskola

NY DÄCKMÄRKNING PÅ LASTBILSDÄCK SEDAN JUNI 2012

Michelin däcken kommer successivt att få en ny sidomärkning.

Den nya märkningen gäller tre områden:

  • Varumärket MICHELIN garanterar att det är en originalprodukt
  • Däckets segment fastställer vilket användningsområde däcket är konstruerat för
  • Däckets dimension och position

Med den här märkningen blir det enklare att känna igen produkten och dess användningsområde. Anvisningar om däckens position på axeln förenklar hanteringen för verkstäderna.

Även Remix-däcken ska få denna nya märkning allteftersom de förnyas.

Michelindäckens namn

Michelin-däck benämns idag enligt denna princip:

appellation1

Beteckningarna kommer att utvecklas till en ny version som gör det enklare att identifiera däcket användningsområde. Dessa beteckningar kommer att anges allteftersom produkterna förnyas, till exempel när däcket MICHELIN XTE 2 ersätts av däcket MICHELIN X MULTI T:

appellation2

I vissa fall kommer produktnamnet också att omfatta ett alternativ som anger ytterligare någon produktfördel som tillgodoser transportörernas specifika förväntningar. Exempel:

appellation3

DE OLIKA ALTERNATIVEN
ENERGY™: Lägre bränsleförbrukning
GRIP : Säkert grepp under hela året
WINTER:  Vinterväglag
ICEGRIP: Bra grepp på is
HD : Förstärkt däckstomme
HL : Högre lastvikt

Denna lista kan komma att utökas.

Kontrollera punkterna

  • Placering av slitageindikator
  • PIKTOGRAM som visar märket
  • Märkes-LOGGA
  • DOT visar fabrikskod och tillverkningsdatum (vecka + år)
  • Regroovable: Däck som kan mönsterskäras
  • Anger dimension:
    Sektionsbredd i mm
    Serie: Höjd i förhållande till sektionsbredden ( i procent)
    R: Radialdäck
    Inre diameter
  • Belastningsindex och hastighetsindex
    Placering av den unika punkten enligt dimension
  • Figur som visar däckposition
  • Tubeless: slanglös
  • Bokstav som anger däckposition
  • MICHELIN-loggan
  • Kod som visar om däcket är godkänt i Europa
  • M + S-märkning, användningsområde

Hastighetsindex

HASTIGHETSINDEX Hastighet i km/h
D 65
E 70
F 80
G 90
HASTIGHETSINDEX Hastighet i km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
   
   
   
   
   

Belastningsindex

INDEX Vikt i kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
INDEX Vikt i kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
INDEX Vikt i kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3450
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
INDEX Vikt i kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Risk vid överbelastning 

Användning av däcket med en last högre än den som anges på däcket kan orsaka oåterkallelig skada på däckets struktur som längre fram kan leda till ett plötslig tryckförlust.

Att välja däck till lastbil:

Michelin har ett stort utbud av lastbilsdäck som är anpassade för olika sorters fordon, vägar och användningsförhållanden. Michelin hjälper dig att välja rätt däck och garanterar att de är tillverkade för den marknad där de säljs.

Försiktighetsåtgärder att tänka på:

Följ gällande lagstiftning i ditt land och rekommendationer från fordonstillverkarna, dimension, belastning- och hastighetsindex etc. Kontrollera gällande lagstiftning om däckdimension ändras. I vissa länder måste modifierade fordon godkännas av berörd myndighet.

Ta de olika användningsförhållandena i beräkning. Tänk på vad du vill ha ut av däcket (högt kilometerresultat, vintergrepp, extrema förhållanden ...) för att hitta det mest lämpade däcket för ditt användningsområde.

Om du återanvänder begagnade däck bör du låta en fackman kontrollera dem innan du monterar dem för att säkerställa att de är säkra och följer gällande lagstiftning.

Vi rekommenderar att montera likvärdigt slitna däck på samma axel. I vissa länder finns det regler för maximala avvikelser mellan däcken. Beroende på land är det antingen obligatoriskt eller rekommenderat att däcken på en och samma axel har samma mönster.

Använd aldrig däck i andra användningsförhållanden än vad de är avsedda för.

Vissa överdrivna eller onormala geometriska inställningar kan påverka däckens prestanda.

Felaktigt användning eller fel däck kan bidra till att vissa mekaniska delar slits i förväg.

Välj rätt däck i 3 steg

Det finns fyra positioner för däck till lastbilar: styr-, driv- och släpvagnsdäck, samt däck lämpliga för alla positioner.

Essieux

För att transportera säkert och optimera din vinst, bör du följa vissa kriterier.

1. Fastställ vad däcket ska användas till

Välj mellan Michelins 6 olika segment för lastbilsdäck. Varje segment passar olika behov och användningsområden. 

2. Fastställ däckens dimension

Axelns maxbelastning anges av fordonstillverkaren enligt gällande lagstiftning. Även om man använder däck som kan hantera en högre belastning än den axeln är anpassad för, får man inte överskrida den belastning som axelntillverkaren har angett.

Se till att fälgen klarar däcket maxbelastning. Följ tillverkarens rekommendationer.

Det finns många risker med att montera ett däck på en fälg med fel bredd.  Bland annat kan däcket skadas och både väggreppet och livslängden hos däcket kan försämras.

3. Välj rätt mönster

Det finns en positionskod för däck per axel, så att de får rätt mönster. Följ dessa koder.

För däck på framaxlar krävs:

Att man använder däck med positionskod "F" eller "Z"

och aldrig använder däckmönster "T" *

För däck på drivaxlar  måste man använda däck med positionskod "D" eller "Z"
För däck på släpvagnsaxlar måste man använda däck med positionskod"T" eller "Z"

*Michelin kan inte hållas ansvarig för skador som uppstår om dessa rekommendationer inte följs.

Essieux-camion

*De här däcken är speciellt utformade för att användas på släpvagnsaxlar och är inte avsedda att monteras på framaxlar på motorfordon.

För däck på styraxlar måste man:
Använda däck med positionskod "F" eller "Z". Dessa mönster är konstruerade för att klara belastningen på framaxlar på motorfordon: dynamisk last, axelns geometriska vinklar.

För däck på drivaxlar bör man:
Endast använda däck med positionskod "D" eller "Z". Däckmönster "D" har konstrerats för att uppfylla de specifika kraven för drivaxlar: överföring av vridmoment från motor och retarder, tvillingmonterade hjul, högsta axelbelastningen på fordonet, etc. Även däck med mönster "Z" går att monteras på drivaxlar, men endast däck med mönster "D" har alla de egenskaper som behövs.

För däck på släpvagnsaxlar bör man:
Endast använda däckmönster "T" eller "Z". Dessa däckmönster är framtagna för att klara av de specifika påfrestningar som finns på släpvagnsaxlar: statisk och dynamisk belastning, motkörning, högt kilometerresultat, etc. Däck med mönster "T" är ofta konstruerade med ett högre belastning- och hastighetsindex. När däck med däckmönster "Z" monteras, kontrollera att belastnings- och hastighetsindexen är anpassade till axelkraven. Däck med däckmönster "T" är i Europa märkta med "FRT" (Free Rolling Tyre - Frirullande däck), standardiserat av ETRTO. Följaktligen får däckmönster "T" aldrig användas på styr- och drivaxlar.

Information om FRT-märkningen står i förordning 54: "Märkning 3.1.15". Märkningen "FRT" handlar om däck speciellt framtagna för släpvagnsaxlar (free rolling tyre). Denna förordning gäller alla nya däck som används inom Europa. Michelin tillämpar även FRT-märkning på sina MICHELIN ”T” Remix-däck. Michelin kan inte hållas ansvarig för skador som uppstår om dessa rekommendationer inte följs

LA CARCASSE PORTE

STOMMENS HÅLLARE

LE FLANC AMORTIT

SIDOBOLSTER

LE TALON DE PNEU TRANSMET

DÄCKETS KLACK

LES NAPPES SOMMET GUIDENT

HANDBOK FÖR REPARATION AV SKIKTEN

LA GOMME RÉSISTE À L'USURE

GUMMIT ÄR TÅLIGT MOT SLITAGE

Krafter som motverkar rörelse

För att förflytta sig krävs det energi. För att minska bränsleförbrukningen måste man minska de krafter som hindrar fordonen från att förflytta sig (tyngdkraft, luftmotstånd,tröghet,friktion, rullmotstånd). Däckens rullmotstånd underskattas ofta  men de står för en tredjedel av bränsleförbrukningen.

Luftmotstånd, tyngdkraft och tröghet

resistance_01

Friktion och motorns prestanda

resistance_02

Rullmotstånd

resistance_03

Fälgen - en säkerhetsfaktor

Fälgen är en av bilens viktiga säkerhetsorgan, eftersom den:

Säkerställer en lufttät montering av däcket

Bär upp lastvikten

Bidrar till lägre bränsleförbrukning

Överför kraft

Hjälper till att leda bort värme

Möjliggör viktbesparing

roue2

Rådfråga fälgtillverkaren för att säkerställa att fälgen har tillräckligt bärighet för det avsedda användningsområdet. *

* Källa ETRTO

Beskrivning av fälgen

Innovations_Roue_a_Valve_V0R3_decoupe_01

Fälg med skyddad ventil

För att förhindra att ventilen skadas (när ett objekt fastnar i fälgen) rekommenderar Michelin att man använder en fälg med skyddad ventil (så kallad ALV-fälg).

Ventilen sitter på utsidan av disken.

ALV-fälg

 Valvet sitter säkert.

Klassisk fälg

 Det är farligt om en sten fastnar mellan fälgbanan och bromsskivan

roue_alv
roue_classique_ilv

Vändbar fälg

Den vändbara fälgen på semitrailers och släp har en ventil som pekar åt bägge håll så man kan rotera fälgen utan att demontera däcket.

Vändbar fälg

roue_reversible

X-One-fälg

Ett fordon med X-One hjul kan lasta 130 kg mer och spar 1,5 % bränsle

Tvillingmonterade fälg

X ONE-fälg

Roues-jumelees
Roue-X-One

Tvillingmonterad fälg (diagram)

2 fälgar 22.5 x 9.00 för däck 315/70 R 22.5

2 fälgar 22.5 x 7.50 för däck 275/70 R 22.5

X-One-fälg (diagram)

1 fälg 22.5 x 17.00 för däck 495/45 R 22.5

1 fälg 22.5 x 15.00 för däck 455/45 R 22.5

montering av hjul på fordonet

Innovations_Roue_a_Valve
  • Använd fordonstillverkarens instruktioner (axlar, muttrar, ...)
  • Följ fordons- eller axeltillverkarens rekommendationer för åtdragningsmoment (SR)
  • Följ åtdragningsordningen i ovanstående schema
  • Åtdragningen ska avslutas med en momentnyckel
  • Efterdra hjulmuttrarna efter 50 - 100 kilometers körning